Kan foster synda?


Jag tänkte på en grej, enligt katolicismen så föds alla syndiga, detta betyder att spädbarn är syndiga osv, jag antar att det är för likt sex att födas eller nåt, så långt hänger jag med, eller okej jag förstår inte riktigt hur det är syndigt att födas men katolicismen är en jävligt märklig sekt.
Men om vi nu säger att det är så, alla föds med synd, jag är trött så jag kommer inte ihåg de riktiga citaten och jag orkar inte leta upp de riktiga citaten så nån snäll människa får gärna göra det åt mig eller säga att jag är en idiot som bara ljuger, vilket som.
Men okej, alla föds med synd, och att födas kan knappast vara syndigt det vore ju att säga att nånting så naturligt och livsavgörande vore en synd. Nej vänta lite nu, det är kristna vi talar om här, okej det är helt normalt för de att syndaförklara helt naturliga saker.
Men min poäng var aldrig att hålla på att skriva om hur idiotisk kristendomen är jag ville bara skriva lite om tanken på just foster och synd.
Nu vet jag att jag inte kommer få några svar genom att skriva det här för jag har redan kommit fram till svaret men vafan.
Det här gick inte alls som planerat, jag måste börja skriva manus för mina blogginlägg.
Men vafan!
Vincent fokusera!
Klockan är 20 i 2 och du förväntar dig att jag fokuserar? Det är ungefär nu som jag typ slötittar på en dålig film och skrattar åt myggor.
Men vafan!
Nu ska jag fan skriva det här om foster!
Om alla är syndiga från början måste ju foster synda
Nej vet du vad!
Du ahr tagit bort poängen med hela det här inlägget och jag har tappat min tanke
Hoppas att du är jävligt nöjd!
Seriöst jag som hade värsta tanken och det var jätteintressant och roligt när ajg satt och ätnkte på det och ajg kände hur jag ville föreviga det.
Sugigt.
Men vafan ska vi göra nu då? Jag måste tänka innan jag skriver, stackars läsare, jag svamlar bara om ingenting.
Förlåt.
Mitt vänstra lillfinger är fast i en krokig ställning tack vare maelstrom.
Man skjuter med ctrl för er som undrar hur det hände, Maelstrom är ett spel och inte någon konstig porr.
Hur fan skulle det kunna vara det? och om det var det vad har det att göra med ditt lillfinger?
Nej nu tänker jag ta bort det från hjärnan.

Men va fan!
Varför började jag skriva det här?
Om jag vill skriva kan jag skriva på min läxa som sk in på måndag som inte ens är tråkig eller jobbig utan kul och intressant men som jag ändå inte har gjort för att jag är...
Lat? Dålig? Har aids? jag vet inte, eller jo jag vet, det är för att jag hellre sitter och kollar rakt in i en vägg.
Det där är inte nåt ajg gör det kommer från en låt, tror att det är en ebba grön låt, att stirra in i en vägg, hmm
en sekund måste kolla,
Ja det är sno från de rika och artisten var ebba grön
texten ifråga lyder: Att sitta och glo rakt in i en vägg har aldrig varit min stil precis jag hatar att va passiv för jag är ingen slav.
Inte för att det har nånting att göra med det jag pratar om, jag älskar att vara passiv för jag är ingen slav, eller vänta lite nu det betyder fan att ajg är en slav,
Men är man inte en slav om man är aktiv också?
Fast nej, det är fan inte sant, man kan vara en aktiv slav men man är i alla fall aktiv.
Det är bättre?
Hur blir jag aktiv? Och jag menar självfallet inte ut och spring utan hur kommer jag ut ur slaveriet?
Går det ens? Eller snarare går det att komma ut ur slaveriet och fortfarande leva i samhället?
Okej nej det är omöjligt för i vårt samhälle är vi alla kapitalismens slav.
Wow det här känns så fel, allt jag skriver här,eller nej men det känns som att. jag vet inte.
"Ni kan inte tjäna både Gud och mammon"
jag vet det där har itne att göra med någonting men jag känner att jag vill skriva ner det för jag gillar det citatet.
Fan  jag är nere i en väldigt jesuig period just nu, men jag gillar jesus, han verkade schysst. Hans asexualitet är lite tråkig men vissa människor är sådana det är inget fel på dem.
Dock vill jag bara förtydliga att ajg tycker att kristendomen är en helt uppfuckad religion och roten till allt ont här i världen.
Okej det är inte sant.
Organiserad religion är roten till allt ont här i världen, och girighet.
Jag vill också påpeka att jag inte tycker speciellt illa om kristendomen, alla religioner är uppfuckade men det är kristendomen och judendomen som jag vet mest om.
När vi ändå pratar om religion måste jag faktiskt skriva lite om sodom och gomorra.
Jag älskar den historien för att den visar den här lite argsintare sidan av Gud som ajg tycker ahr blivit bortglömd, det är så jävla mycket snack om att gud är snäll och god och allt det där.
Men tillbaka till sodom och gomorra, det är en fantastisk berättelse, jag vet inte om ni känner till historien men här kommer den korta versionen:
Gud sitter på molnen och ser ner på sin värld, tänker, fan vad bra jag är! Sen ser han de här två städerna, sodom och gomorra, ser att folk där går runt och har sex med både getter och andra män.
Så han blir skitförbannad och börjar förbereda sig för att utplåna de där dåliga platserna men precis när han ska sätta eld på de ogudaktiga svinen komemr abraham och säger att det itne är okej att döda alla där för det finns ju nåra snälla, ska du döda dem också? (de glömde väl att gud är allsmäktig och borde kunna se vem som är snäll och dum och sen bara döda de dumma) Gud tänker att fan nej det är ju itne snällt och jag är fett med snäll, så gud skickar ner 2 änglar för att hitta 10 snälla människor i staden, de söker ett tag men sen blir de trötta (jävligt konstigt att änglar behvöer sova) och får sova hos Lot och hans familj.
P nåt sätt får resten av byn reda på att de där sakerna är änglar och det gör dem asförbannade (de gillar väl inte änglar, fick väl bara mjuka paket, nej vänta det är tomten, fast tomten är säkert en ängel)
så de går dit för att ge änglarna spö (och typ våldta dem för att de är onda där i byn) Men Lot tycker synd om änglarna så han säger till den arga folkmassan att man inte ska våldta änglar för då e man inte snel, så han ger dem sina döttrar istället. Änglarna tänker att fan vi fixar de här så de gjorda den arga folkmassan tillfälligt blind och springer iväg med Lot och hans familj. De ger också alla bestämde order till familjen att ingen får vända sig om!
Så gud förstör byarna, låter aska o svavel regna över dem osv, men den här nedriga kvinna  som Lot har gift sig med vänder sig om!
Och det är typ jättehemskt så gud gör henne till en saltstod (jag vet konstigt straff men men). Lot och hans döttrar som är ogifta och som klarade sig från att bli gruppvåldtagna av en arg folkmassa sprang iväg från staden och Lots döttrar börjar av någon anledning tycka at Lot ser jävligt het ut så de super honom fullt och ligger med honom.
varför ligger de med sin farsa? det måste ah varit nån där nånstans som var bättre och om gud blev arg för att de hade sex med getter och andra killar borde han väl bli jättearg när han ser att de incestar sig.
Asså den här historien är sjuk på så många sätt, jag kan förstå att gud blev arg för att invånarna i staden bögade sig och hade sex med getter gud hatar ju sånt. Men saltstoden förstår jag verkligen inte, för det första, kom igen för att man vänder sig om och en saltstod?
Det väcker ändå en hel del frågor, jag tänker mig en saltstod i människostorlek men de kanske menar en liten?
Finns det salt i? Lever hon vidare? dör hon? använder familjen saltet? Många frågor.
Men fan nu ska jag sova, jag vill skriva vidare om Lot och hans saltfru men ag får göra det någon annan gång
ses
dö inte
snälla
jag blir ledsen då
riktigt ledsen
så strunta i det
tack

Btw om nån kan förklara hela lothistorien så blir jag glad



Kommentarer
Postat av: Mimmi

Hej Vincent. Det kallas för arvssynd och är hyfsat etablerat i Gamla Testamentet. De menar inte att fostret i sig har syndat, utan att människorna har syndat. Man kan tolka det som att antingen kommer barnet från en släkt full av synd, vilket kanske är en ganska ovanlig tolkning, skulle jag tro, eller så kan man tolka det som att människosläktet har syndat. På så vis skulle barnet vara syndigt bara genom att vara människa.



Det står på flera ställen i bibeln om människor som skall straffas i flera generationer, dvs barnen får lida för det som föräldrarna har gjort och så vidare. Det är ju en sorts arvssynd.

Men många hävdar att det bara genom att vi skulle vara besläktade med Adam och Eva, som syndade genom att äta äpplet osv, skulle innebära att vi som människor är ett syndigt släkte.



Poängen tror jag är att visa att ingen människa är syndfri och därmed inte heller ett litet barn. På så vis ökas förståelsen för Guds nåd.



Men detta är ingenting jag själv tror på. Bara en liten förklaring till hur människor tänker... :)

2010-10-17 @ 12:12:04
Postat av: Minna

Och vad i helvete är det för snack om att Lot ville offra sina två döttrars oskuld till en arg och fyllekåt folkmassa för att rädda två främlingar (änglar) som borde kunna försvara sig själva ganska hårt - och DET är godhet och förtjänar att räddas från eld och svavel?! Det är inte att vara god, det är att hata sina barn (iofs förståeligt iom att de gillar att supa ner och VÅLDTA honom). Anledningen till att de sexade ner honom ska ju vara att det inte fanns tillräckligt många bra män där de hängde efter flykten och de ville inte låta blodslinjen dö ut... Tålamod? Nejdå. Dessutom var det FEM onda städer, men gud skonade en av dem för att Lot + familj (smartskallarna) flydde till en av dem (undrar varför det var brist på bra pappor, och hur hemska alla andra måste vara om de hellre ville vara med den som ville låta dem bli våldtagna).

Åh, och hustrun som vände sig om? Det kan både vara så att hon var fett nyfiken i en strut och ville se en stad brinna, eller (mer troligt) att hon blev nostalgisk över sitt rika liv och inte var säker på att hon ville ge upp det, eller så vände hon tillbaka, inte bara vände sig om. Hur som helst säger logiken (logik + religion ^_^) att hon var för nära stan pga att hon vände (sig) om och blev dränkt i typ svavel och rester från den brinnande byn, och aska är salt och så småningom blev hon bara en pelare täckt med salt (tänk Pompeji).

Hm, vet inte var jag ville komma med det här. Men det var kul att få droppa lite fakta :D

2010-10-17 @ 16:03:30
Postat av: vincent de verdier

Nu förstår jag lite mera tack mimmi

juste minnna det är därför jag visste att ajg hade hört det där om salt och aska nånstans.

eler så var det så att jag läste din kommentar o glömde bort det

2010-11-03 @ 19:57:55
URL: http://http://vincentdeverdier.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0