Om att ta avstånd

Jag känner någonting bubbla upp när jag läser uppmaningar om att x ska ta avstånd från y.
Juste, det är ilska, den där varma närande känslan som när mitt skrivande.
Så då kommer väl frågan, varför måste avstånd ständigt tas? Varför ska högern ta avstånd från breivik, varför ska muslimer ta avstånd från självmordsbombare, varför ska judar ta avstånd från Israel? (nej ni får inte länkar, riktigt så hög kvalité ska vi inte ha).
Det har utvecklats till ett retoriskt slagträ att fästa sina motståndare vid onda ting och händelser, det är inte på något sätt en ny företeelse så utvecklats kanske är fel ord. Ni känner alla till Godwins Law, det som har varit ett skämt på internet används nu flitigt inom politiken, någonting som faktiskt bara stärker min tes om att nazisterna på flashback äger världen.

Att påskriva sin motståndare åsikter som är lätta att slå ner är så klart bra rent retoriskt, det är alltid lättare att vinna en argumentation mot breivik än mot en motståndare som har samma mål, samma retorik och samma människosyn. Då kan det ses naturligt att snabbt ta avstånd så att ingen kan använda detta retoriskt oärliga knep mot dig, dessutom så får du lite prestige för att du hatar SD mest.
Men debattörer och tankesmedjor där ute, ni skapar ett klimat där du tvingas ta avstånd från allt och nu blev det här bajs, men jag vill inte göra om för det är jävligt tröttsamt att skriva om meningar och ni vet göra de bra.
Äh ni förstår vad jag menar. Det här klimatet gör så att alla ständigt måste ta avstånd och det gör så att man, om man inte tar avstånd automatiskt får dessa egenskaper redan innan någon har hunnit tillskriva dig dem.

Tröttsamt, jag är trött. Jag läste att sömn minskar risken för depression så jag ska gå och lägga mig nu för depression verkar extremt irriterande och ja tröttsamt.
Min ilska är som bortblåst, teraupetiskt att skriva? Snarare för jobbigt, nu orkar jag inte vara arg längre så den där drivkraften att skriva bra försvann.
Farväl!
Och juste sluta läs, din tjocka och fula säl (men det är inget fel med det, förutom att du vet, det kommer göra livet jobbigare för dig men asså, du klarar det, om du inte har en dålig karaktär. Jag tror dock att du blir stark av att läsa den här bloggen jag är bra för hälsan förstår du)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0